Noordhollands Dagblad – Uitdam in actie voor groene dijk.

Uitdam in actie voor groene dijk. ’We willen geen landingsbaan, maar een groene dijk’

Uitdammer actievoerders in gesprek met bestuurder Rob Veenman (midden met baard).© Foto Ella Tilgenkamp

Rien Floris 11/06/2020 om 19:28 KATWOUDE

Uitdam wil een groene dijk en geen landingsbaan. ,,Alleen de verkeerstoren ontbreekt nog’’, zeggen ze in het dorp als ze het jongste dijkontwerp bekijken. Dus was het donderdagmiddag tijd voor actie.

’Uitdam huilt’, staat er op de spandoeken. Het halve dorp (zo groot is het plukje huizen langs de dijk niet) is naar de bouwkeet van de Alliantie Markermeerdijken getogen. Daar wordt vergaderd door een delegatie van de Dorpsraad en de dijkenbouwers. Het dijkontwerp met basalton (beton, zeggen ze in Uitdam) is lelijk en moet van tafel.

De dorpsbewoners halen het advies van de Deltacommissaris aan waarin staat dat Uitdam een parel is aan de dijk en dat hier maatwerk nodig is. Uitdam is de enige plek langs de dijk waar het dorp echt tegen de dijk is aangebouwd.

Het dorp is al zo’n dertien jaar in onderhandeling over de dijk. Die is net zoals de andere 33 kilometer dijk langs het Markermeer afgekeurd. Tot aan de Raad van State werd geprocedeerd, maar de Alliantie mag doorgaan met de dijkenbouw. ,,Ook u wilt een veilige dijk. Er wonen 1,2 miljoen mensen achter die dijk’’, zegt Bestuurder Rob Veenman van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier tegen de actievoerders voor het bouwkantoor. Het door de Raad van State goedgekeurde projectplan en het advies van de Deltacommissaris zijn richtinggevend. ,,We doen ons best, maar ik wil geen verwachtingen wekken die ik niet waar kan maken.’’

Uitdammer kinderen in actie.© Foto Ella Tilgenkamp

Prioriteit

,,Hoe moeilijk is het nou om die dijk een natuurlijke uitstraling te geven’’, vraagt een actievoerder. Veenman: ,,Het is heel complex. Onze eerste prioriteit is altijd de waterveiligheid en niet de natuur.’’

Een groene dijk lijkt na anderhalf uur vergaderen toch te gaan lukken. Een damwand aan de kant van het dorp moet de dijk stabiel maken. Door de berm van de dijk aan Markermeerzijde breed te maken, hoeft de dijk niet hoger gemaakt te worden. En over dat afzichtelijke basalton komt een laag grond met gras. Geen goedkope oplossing, maar dan kan de dijk weer net zo groen worden als deze nu is. Veenman: ,,Een gewone grasdijk is niet sterk genoeg, dus moeten we dat de komende weken echt goed uitzoeken of het kan.’’

Jaap Hoekman van de dorpsraad staat nog niet te juichen. ,,In het ontwerp staat een ’landingsbaan’ van twaalf bij achthonderd meter beton. Als dat groen kan, is het prima. Maar we zijn heel benieuwd naar de concrete uitwerking van het nieuwe ontwerp waar Veenman het nu over heeft. Het is eerst zien, dan geloven.’’

Klik hier voor het premium artikel van het Noordhollands Dagblad.

Dit is wel een premium artikel. Dat wil zeggen dat u alleen als abonnee de volledige tekst kunt lezen.